Succesvolle mensen in het onderwijs zijn op een missie.

Veel mensen in en buiten het onderwijs hebben geweldige ideeën om het middel te verbeteren, veranderen of vernieuwen, slechts weinigen gaan er ook echt mee aan de slag. En van die weinigen, blijven er maar enkele over die uiteindelijk hun idee waarmaken. En jij? Hoe zit het met jouw ingevingen, doe jij er wat mee? Doe jij wat je wilt doen of word je tegengehouden door de mening van anderen en angst voor falen? Of maakt het je niet echt uit? Weet je, jij moet je werk geweldig vinden en ik vertel je in dit artikel waarom ik dat vind.

Als je dit artikel leest ben je vast iemand die kinderen wil helpen groeien in hun leer-en ontwikkelproces. Tuurlijk, je zou er best meer geld voor willen omdat je in de frontlinie werkt, zonder jou geen onderwijs, maar diep van binnen is geld verdienen niet het hoofddoel in je leven. Net als alle andere succesvolle leraren, je weet wel diegenen die een onuitwisbare indruk hebben gemaakt op kinderen, weet jij dat je een missie hebt.
Succesvolle leraren en schoolleiders en bestuurders zijn op een missie


Écht succesvolle onderwijsproces professionals zijn op een missie. Ze onderzoeken wie ze zijn en creëren wat nodig is voor de groei van zichzelf en de ander. Ze zijn gedreven, gefocust en er is niets dat ze kan stoppen. Er zijn ook mensen die niet op een missie zijn. Ze geven les omdat ze daarmee geld kunnen verdienen, paste bij hun vakkenpakket of omdat familie ook in het onderwijs zaten.
Voor veel van deze mensen is geven van onderwijs niet zo eenvoudig. Waarom niet? Omdat ze veel veranderingen, weerstand sturing en uitdagingen tegenkomen. Ze krijgen het gevoel dat ze niet van betekenis kunnen zijn. Ze zien collega’s vertrekken, kwaliteit van het onderwijs afnemen, klagende ouders en ze vragen zich af ‘waar doe ik dit allemaal nog voor?’.


Waar doe jij het allemaal voor? Als jij geen krachtig antwoord op die vraag kunt geven, kan ik je nu alvast vertellen dat je nooit de leraar zal zijn die impact maakt op het leer-en ontwikkelproces van leerlingen.
Waarom? Omdat je idee dan niet bij je missie past. Kiezen voor onderwijs was misschien een keuze gebaseerd op geld, zekerheid ( kinderen kun je wel aan) of gemakzucht om op een makkelijke manier een HBO studie af te kunnen ronden, maar niet op basis van het bijdragen aan groei van de ander, de omgeving en de samenleving.
Veel mensen geloven graag in hun keuze en maken het er beste van voor zichzelf en proberen hun taak zo goed mogelijk uit te voeren. Of de ander er echt van groeit, iets geleerd heeft is bijzaak. Dat gebeurt jou toch niet?!
Om daar zeker van te zijn deel ik twee adviezen.

Ik deel twee adviezen waardoor het jou niet zal gebeuren.

Je hebt een doel, een purpose, een why

Voordat ik met mensen aan het werk ga, test ik hoe graag ze iets willen. Willen ze investeren en willen ze ongemak aangaan? Je missie en doel zijn belangrijk als je het ook gratis zou willen doen.
Pas als je dat zeker weet ga je een strategie uitwerken. Het idee van de strategie is simpel: je wilt van A naar B. Je rekent van B (doel) terug naar A (waar je nu staat). Je werkt concrete actiestappen uit, met meetbare doelen en deadlines. Zo kun je sturen op zo snel mogelijk van A naar B gaan. De rest, dus alle activiteiten die niet binnen die strategie vallen, kun je negeren.

Overwin weerstand

Weerstand houdt mensen klein, ze deinzen namelijk van de kleinste weerstand al terug. Weerstand is nodig! Zonder weerstand is er geen groei! Weerstand vermijden is spelen in je comfortzone, er zal niets veranderen. Geloof mij maar op mijn woord. Of het nu het opbouwen van met meesterschap al leraar was, het schrijven van blogjes op LinkedIn, de out -of- the- box gedachten over beter onderwijs, het uitgeven en verkopen van een spel heel vaak voel ik weerstand en tegenspoed. Het maakt me sterker.

OMDENKEN…iedere tegenslag, iedere reactie van weerstand is een uitdading om door te gaan met waar je in gelooft. Mensen willen je behoeden voor fouten, of zijn bang zelf te moeten veranderen. Dus in plaats van weerstand en uitdagingen als iets negatiefs zien, geef je er juist een positieve draai aan. Onthoud je prestaties en gebruik ze als brandstof om je doelen te bereiken, waar je natuurlijk helemaal enthousiast over bent. De toewijding aan jezelf en aan het werk en het leven dat ze willen leiden is onwrikbaar. Ze willen succes, ja, maar ze nemen geen genoegen met een baan of “werk”. Ze houden van wat ze doen en zouden het zonder het geld ook doen (zolang ze het uiteraard kunnen volhouden). Alle mensen waarmee ik werk doen wat ze doen, omdat ze er dag in dag uit van in flow raken anderen te zien ontwikkelen en leren.

Ik gun jou dat jij ook deze ontwikkelingsgerichte mentaliteit hebt. IK kijk uit naar iedere volgende ontmoeting, klant, omdat ik weet dat het jou en je onderwijs, je idee verder brengt.

Gedachten vormen resultaten en resultaten vormen gedachten. Invloed uitoefenen op resultaten betekent eerst invloed uitoefenen op je gedachten.





Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: