Wat jij moet weten om invloed uit te kunnen oefenen op verandering.

Gister verscheen onderstaande post op LinkedIn: Wat iedereen zou moeten weten over toetsing en de eindtoets op de basisschool. Ik kende het artikel en weet uit ervaring hoe krom het toetsing beleid is. Het beleid is grotendeels gebaseerd op de leertheorie van Skinner en daar horen groeimodellen bij, die gebruikt worden om groei ( leeftijd afgezet tegen prestatieniveau) vast te leggen. We zijn inmiddels jaren verder, de behaviouristische visie op leren en ontwikkelen heeft plaatsgemaakt voor andere visies en kennis over leren en ontwikkelen. En daar horen ook andere ontwikkelingspsychologische modellen bij. Vanuit mijn visie moet het middel en één van de doelen veranderen.

Maar hoe doe je dat?

Mocht je eerst de inhoud willen lezen, voordat jij mijn bericht verder leest klik dan op onderstaande de link. Zo niet, lees dan eerst even verder en open later de link om er een gedachte over te kunnen vormen.

https://www.linkedin.com/pulse/wat-iedereen-zou-moeten-weten-over-toetsing-en-de-/

Wat mij opvalt is dat in het onderwijsveld veel gesproken wordt over evidence-informed werken in het onderwijs. Praktijkkennis én kennis uit onderzoek wordt gebruikt om handelen in de praktijk te verbeteren of te veranderen. Het is voor mij een waardevolle manier van werken. Deze manier van werken vraagt ook om jouw lef en moed om je eigen handelen te veranderen en kritisch te zijn op wat je wilt verbeteren, veranderen of vernieuwen.

Uit het artikel komt naar voren dat kennis uit onderzoek en praktijk aan toont dat het middel, (Eindtoets in combinatie met LVS) niet het doel dient.

Wat doe jij als je dit weet?

Je kunt een aantal dingen doen:


1. Je leest het, vormt een oordeel en laat het erbij.

2. Je gaat de boodschap als “sloper verkondingen en wilt daarmee de afname van de eindtoets en toetsing meteen stoppen.
3. Je twijfelt aan de uitkomst en gaat op zoek naar nog meer onderzoek en antwoorden op jou hypothetische vragen.
4. Je stelt alles in het werk om het middel te veranderen zodat je het doel uit de wet wél kunt bereiken.
5. Je kijkt nog eens kritisch naar de doelen. Stelt ze ter discussie als ze
niet bijdragen aan de kwaliteit van het handelen, inhoud en inrichting
van het onderwijs, het leren en ontwikkelen van de leerlingen,
team en school al geheel.
6. Je hebt het lef en de moed om de dialoog hierover met
elkaar aan te gaan én met beleidsmakers op zoek naar oplossingen om het middel en/of doel te veranderen.

De invloed op verandering komt van binnenuit.

#veranderen # ontwikkelen #je kracht gebruiken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: