Transitie in onderwijs #1
Transitie van het onderwijs, je ziet het of je ziet het niet. Het is een ontwikkelproces dat heel langzaam verloopt en waar mensen verschillend op reageren.
Mensen die het begrijpen, zien het ontstaan van netwerken. Vanuit een behoefte aan groei en betekenisgeving, maar ook vanuit behoefte aan zekerheid en verbinding. In deze samenwerkingsinitiatieven ontstaan gedeelde beelden en is een behoefte om kennis te creëren, te delen, te organiseren. De mensen in die netwerken zijn lerende en hun ontdekkingen, inzichten, kennis en ervaring willen ze beschikbaar maken, zodat jij de kennis kan benutten in het verbeteren, veranderen of vernieuwen van jouw onderwijsprocessen. Een voorbeeld https://lnkd.in/dQMw8Ek7
Transitie van het onderwijs, je ziet het of je ziet het niet. Het is een ontwikkelproces dat heel langzaam verloopt en waar mensen verschillend op reageren.
Mensen die het begrijpen, zien het ontstaan van netwerken. Vanuit een behoefte aan groei en betekenisgeving, maar ook vanuit behoefte aan zekerheid en verbinding. In deze samenwerkingsinitiatieven ontstaan gedeelde beelden en is een behoefte om kennis te creëren, te delen, te organiseren. De mensen in die netwerken zijn lerende en hun ontdekkingen, inzichten, kennis en ervaring willen ze beschikbaar maken, zodat jij de kennis kan benutten in het verbeteren, veranderen of vernieuwen van jouw onderwijsprocessen.
Ik wil je graag laten zien wat ik zie.
Daarom speciale aandacht voor een interessante ontwikkeling in het onderwijs, die tot een aantal jaren niet vanzelfsprekend was: De samenwerking tussen onderzoekers en onderwijsprofessionals op de werkvloer.
Als je goed om je heen kijkt ontstaan er in toenemende mate steeds meer samenwerkingsinitiatieven tussen onderzoekers en onderwijsprofessionals. Het is de transitie van niet toepasbare wetenschappelijk kennis naar toepasbare wetenschappelijke kennis in samenwerking met de praktijk. De ontwikkeling van Evidence- informed werken in het onderwijs.
Mensen die begrijpen wat er speel, bereiden zichzelf en hun organisatie stap voor stap voor op deze ontwikkeling. Ze vragen zich af hoe zij de leidraden kunnen benutten in hun eigen klas en/of organisatie. Dat vraagt om reflectie op je eigen gedrag, huidige processen en organisatie.
Wat moet jij, je team verbeteren, veranderen of vernieuwen om alle kinderen gelijke kansen te bieden? Kom je er niet uit? Ik loop graag een tijdje met je mee.
# transitie # ontwikkeling # vooruitgang.