11 elementen om autonomie te stimuleren in je les.
Autonomie is niet alleen voor mij, maar ook voor veel leerlingen een belangrijke waarde. Het is een gegeven, waarvan ik lange tijd niet bewust was, dat die waarde invloed had op mijn gedrag en handelen.
Het heeft mij dan ook wat tijd gekost om te begrijpen, waar mijn gedrag en handelen vandaan kwam als ik niet werd voorzien in deze waarde. En hoe ik zélf bewust autonoom ondersteunend les kon gaan geven met een leergerichte i.p.v prestatiegerichte aanpak.
Om intrinsiek gemotiveerd te kunnen zijn, heb je de behoefte om zelf je gedrag te sturen, vanuit je eigen interesses en waarden, en de behoefte om je competent te voelen, dat wil zeggen het gevoel hebben dat je bekwaam bent of kunt worden om een gewenst resultaat te behalen. Dat je zelf keuzes kunt maken en beslissingen mag nemen.
Ik heb zelf in de praktijk én uit onderzoek elementen ontdekt, waarmee je de behoefte aan autonomie en competentie bij leerlingen kan ondersteunen en ik deel ze graag met jou;
- Het geven van betekenisvolle uitleg en
aansluiten bij belevingswereld van het
kind. - Het gebruiken van informatieve taal en
geen dwingende taal - Het bieden van betekenisvolle keuze
- Je kunnen verplaatsen in het
perspectief van de leerling en
weerstanden herkennen - Toetsen gebruiken als middel om te
reflecteren zonder nadruk op cijfer - Je hoge verwachtingen uitspreken
- Individuele vooruitgang en inzet
benadrukken - Het consequent opvolgen van regels
( zeggen wat je doet en doen wat je
zegt) - structuur van leerproces afstemmen op
leerling, differentiëren in structuur (Niet
elke leerling heeft evenveel behoefte aan
structuur. - Benader leerlingen vanuit het idee dat
iedereen van nature nieuwsgierig is en
nieuwe dingen wil leren. - Hanteer een leergerichte aanpak in
plaats van een prestatiegerichte aanpak.
Sommige elementen hanteer je misschien niet, of onbewust, anderen juist bewust. Het mooie is; je kunt er bekwaam in worden.
Welke elementen kies jij om bewuster in te zetten of bekwaam in te worden?
Wil je meer weten over autonoom ondersteundend lesgeven? lees dan ook dit onderzoek