In transitie doet de stem van de professional ertoe

PO-Raad luistert naar onderwijsprofessionals en partners bij ontwikkeling Strategische Agenda

05-11-2021Vereniging PO-Raad

‘Ik hoop dat we inclusiever onderwijs kunnen bieden met maatwerk voor ieder kind’ en ‘we kijken teveel naar het onderwijs als een geïsoleerd instituut’, voorbeelden van reacties tijdens de luistersessie in Amsterdam. De PO-Raad organiseerde deze sessie om te leren van de expertise en ervaringen van onderwijsprofessionals en partners, om daarmee de inhoud van de komende Strategische Agenda te verrijken. 

Op de luistersessie op basisschool de Kleine Kapitein in Amsterdam waren zo’n 30 leraren, schoolleiders en een orthopedagoog aanwezig, maar ook partners vanuit de opleidingen, huisvesting en de profielorganisaties. Zij gingen met elkaar in gesprek over wat het onderwijs te doen staat de komende jaren.

Brede opdracht

,,We kijken teveel naar het onderwijs als een geïsoleerd instituut maar het is onderdeel van de samenleving. Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen, daarom is het belangrijk om daar gezamenlijk in te investeren”, aldus een van de deelnemers. Een ander vulde aan: ,,Als onderwijs zijn we geneigd om zelf te bepalen welke deuren we open zetten, terwijl we toe zouden moeten naar een gelijkwaardig partnerschap met andere partijen die zich bezighouden met kindontwikkeling.” 

Deze bevindingen sluiten naadloos aan op een eerdere sessie met bestuurlijke partners, waar een van de conclusies was dat goed onderwijs een opdracht is die verder reikt dan het onderwijs zelf

Onderwijs voor ieder kind

Onder de deelnemers was er een brede roep voor inclusiever onderwijs. “Mag het kind met het stempeltje er weer zijn?”, “we hebben met zijn allen een klus te klaren om kinderen niet in hokjes te duwen” en “laat een kind zich een leven lang ontwikkelen op een snelheid die bij het kind past”, zijn enkele reacties. 

sfeerfoto's van de sessie, onderwijsprofessionals in een klaslokaal met elkaar in gesprek


Ruimte voor de leraar

Een van de aanwezigen gaf aan dat “Goed onderwijs niet begint met vinklijstjes en administratie, maar om vertrouwen dat de leraar goed onderwijs kan geven.” Een ander vulde aan: ,,Als leraar wil je kinderen iets leren, daarom kies je voor dit beroep. En niet omdat je het lokaal moet vegen, de bus voor het schoolreisje moet regelen en administratie op orde moet brengen.’’ Ook het dichten van de loonkloof, de hoge werkdruk en de gevolgen van het lerarentekort kwamen aan bod. ,,Het was een verrijking om bij elkaar in de klas te komen, maar in de praktijk gebeurt dat steeds minder. Een gemiste kans want op de werkvloer kunnen we veel van elkaar leren”, aldus een van de deelnemers.    

Een meer positieve toon 

Een van de deelnemers gaf aan dat zij ziet dat het kind in de beleidsplannen centraal staat, maar dat dat in de praktijk lang niet altijd blijkt. Een ander benadrukte dat onderwijs ook leuk is, maar het te vaak gaat over de problematiek. “Dat doen we ook zelf, en daar moeten we vanaf.” 

Regie pakken

Freddy Weima, voorzitter PO-Raad vulde aan: ,,Het is belangrijk dat de sector regie pakt op belangrijke thema’s. Ik noem bijvoorbeeld het lerarentekort, de politiek gaat dat niet volledig voor ons oplossen. Dit betekent dat we veel zelf moeten doen, en dan heb ik het niet alleen over de PO-Raad, maar over de hele sector.” 

Weima sloot de bijeenkomst af: ,,De afgelopen periode hebben we ideeën opgehaald. Zowel bij onze leden, partners als bij onderwijsprofessionals. Hiermee gaan we onze Strategische Agenda verrijken. In het voorjaar nodigen we jullie graag nogmaals uit om met ons mee te kijken. Ik hoop dat onze Strategische Agenda door de hele sector als uitnodigend ervaren wordt. Ik heb vanavond goede en mooie ideeën gehoord, bedankt voor jullie inzet en tijd.

Bron: https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/po-raad-luistert-naar-onderwijsprofessionals-en-partners-bij-ontwikkeling

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: