Transities vragen om wendbare organisaties

“Samen komen we verder dan alleen.” zeiden ze in 2019.

In april 2019 heb ik op Rotterdam Zuid bij mogen dragen aan de start en de verdere ontwikkeling van een vorderend en stevig netwerk van schoolleiders verbonden aan verschillende schoolbesturen, die samen zoeken naar niet -voor- de -hand -liggende- oplossingen voor gedeelde complexe vraagstukken.

De schoolleiders uit het netwerk gaan over de randen van hun eigen bestuur het gesprek met elkaar en externen aan, over de specifieke vraagstukken die de context van de omgeving van hun school met zich mee- brengt voor het bieden van goed onderwijs en vervolgens over wat er nodig is om dat goede onderwijs vorm te geven.

Het belang wordt gezien om daarin samen te werken met schoolbestuurders, onderzoekers en lerarenopleiders, om gezamenlijk focus aan te brengen in het bepalen van onderzoeksthema’s en -vragen en vervolgens in de uitwerking hiervan met elkaar, met leraren en ouders op te trekken.

De verbinding van de onderwijspraktijk aan onderzoek en opleiden biedt kansen de kennisinfrastructuur te versterken en daarmee voor beter onderwijs.

https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/rotterdamse-scholen-ontwikkelen-kennisagenda-om-taalachterstanden-aan-te

Rotterdamse scholen ontwikkelen Kennisagenda om taalachterstanden aan te pakken

26-10-2021Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken

De Rotterdamse schoolbesturen van stichting BOOR, PCBO, RVKO en SIPOR willen de taalprestaties van hun leerlingen in Rotterdam-Zuid evidence-informed verbeteren. Samen met de Hogeschool Rotterdam, Thomas Moore, InHolland, de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit Amsterdam, ontwikkelden zij de eerste regionale Kennisagenda. Een mijlpaal, vindt de PO-Raad. 

Zo’n driekwart van de circa 60 scholen in Rotterdam-Zuid heeft te maken met een concentratie van leerlingen met complexe onderwijsbehoeften. Juist voor deze leerlingen is het van belang om hen voor te bereiden op een succesvolle toekomst. Met behulp van de Rotterdamse Kennisagenda willen de betrokken leraren, schoolleiders en schoolbestuurders het verschil kunnen maken voor hun meest kwetsbare leerlingen. 

Van papier naar praktijk

De Rotterdamse Kennisagenda geeft richting aan het beter benutten van kennis uit wetenschappelijk onderzoek en het evidence-informed inzetten van interventies bij de aanpak van taalachterstanden. De initiatiefnemers hebben hier de afgelopen maanden gezamenlijk focus in aangebracht en hun speerpunten benoemd. De volgende stap is om uitvoering te geven aan de Kennisagenda. Lees meer over de aanleiding, het proces en de fases in de Kennisagenda Rotterdam Children’s Zone.

Ook op andere plekken in het land wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van een regionale Kennisagenda. De PO-Raad is verheugd met de initiatieven en trots op de scholen en schoolbesturen die het voortouw nemen om hun onderwijs evidence-informed te verbeteren. Bovendien biedt de samenwerking tussen scholen, hogescholen en universiteiten kansen om werk te maken van vraagstukken die lokaal of in de regio spelen. 

Zelf een Kennisagenda ontwikkelen? 

Het ontwikkelen van een Kennisagenda kan al binnen een paar maanden gerealiseerd zijn. Om scholen hierbij te ondersteunen heeft de PO-Raad een handreiking ontwikkeld. Deze vind je op de website van het Platform Samen Onderzoeken.

Mocht jij mijn ervaring en advies willen neem dan contact op via : info@jacquelineblaak.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: