Waarom wordt het woord transitie niet geadopteerd in onderwijs?
Onderwijs is het fundament van de toekomst van onze kinderen, onze kenniseconomie en onze samenleving.
Het fundament staat, door veranderingen in de samenleving, al langere tijd onderdruk. Dat voelt en ziet iedereen.
Een groot aantal leidende principes in het onderwijssysteem en denkwijzen uit het verleden werken niet meer in heden en werken niet voor de toekomst.
Door veranderingen in de samenleving, wordt vastgehouden aan eigen denken en verandert gedrag van mensen.
Er is minder begrip en respect voor verschillen tussen mensen en door polarisatie raken we uit verbinding in het dienen van verrassend eenvoudige doelen van onderwijs;
• vorming van mensen
• maximaliseren van hun kennis, vaardigheden en competenties
• socialisatie
Door veranderingen in de samenleving en gedrag van mensen, wordt het bereiken van die doelen steeds moeilijker.
We komen door het “of- of” denken over de doelen steeds meer tegenover elkaar te staan. Het denken waarbij iedereen op het hoogste niveau moet uitstromen, is geen realistische kijk op de ontwikkeling van de mens. En daar heb ik moeite mee. Het concurrende denken en denken in hoogste niveaus is namenlijk niet nodig. Het kan anders.
We bevinden ons op een kantelpunt in de geschiedenis van het onderwijs. Als we het autonoom lerend vermogen van onszelf én leerlingen niet benutten, het huidige eigen denken niet veranderen, niet durven samen te werken met andersdenkenden en ouders en leerlingen geen stem durven te geven, niet in “en-en” kunnen denken, dan blijft er niets meer over van het fundament, dat zo bepalend is voor de vorming en toekomst van onze kinderen, onze kenniseconomie en onze samenleving.
We zitten vol van klimaat-en energietransite, maar transitie is een woord dat nog niet geadopteerd is in het onderwijs.
Misschien omdat het te complex is? Misschien omdat de stelselomvorming voor passend onderwijs mislukt is?
Transitie is complexe materie maar als je het eenmaal begrijpt, politiek neutraal kan delen en toepassen, dan kunnen we het oude fundament voorzien van nieuwe leidende principes. Je kunt het bij mij en anderen kunt afkijken. De keuze om transitie in onderwijs te adopteren is aan ons