Leer denken
Lange tijd liet ik mezelf voorzeggen en werd ik meegezogen om op een bepaalde manier te denken, te handelen. Ik was ervan overtuigd dat vooral anderen wisten wat goed voor mij was. Het begon met mijn ouders, de leraren , mijn werkgevers. Ze hadden het beste met me voor, daar twijfel ik geen seconde aan, maar ze zagen niet dat ik ruimte nodig had om in stilte zelf kennis en informatie op te kunnen doen, daar nieuwe informatie van wilde maken om te begrijpen wat er om mij heen gebeurde en mijn eigen plekje daarin te kunnen vinden en dit ook wilde delen zodat anderen kunnen floreren en vooruitgang kunnen boeken. Het werd niet gezien en niet benut. En zelf wist ik me geen raad met dit talent.
Slim zijn
Ik zag zo vaak oplossingen voor complexe problemen die zij niet zagen. Maar als ik vragen stelde, oplossingen deelde werd me al snel verteld dat ik niet te moeilijk moest denken en dat de oplossingen te complex waren. Dat het geen vragen waren voor een jong meisje. Dat daar hele slimme mensen voor zijn. Of ik kreeg helemaal geen antwoord omdat de ander het zelf niet wist. Ik vind het vreselijk als een vraag onbeantwoord blijft. Dan ontbreekt het mij aan begrip van de situatie en daar word ik heel kribbig van.
Volgzaam zijn
Door deze ervaringen leerde ik dat het beter was om volgzaam te zijn en zelf alle antwoorden te zoeken en zoveel mogelijk te weten. Want mij is geleerd dat alleen hele slimme mensen complexe problemen op kunnen lossen. Ik wist hoe je complexe problemen op kunt lossen, maar blijkbaar had ik dat mis, want ik had mezelf ervan overtuigd dat ik niet slim was. Ik leerde te luisteren en te doen wat anderen van mij verwachten. Zij hadden er immers voor geleerd, haalden hoge niveaus en cijfers en hadden ervaring of waren nu eenmaal de leiders. Zij hadden blijkbaar alle antwoorden. Zij waren slim.
Kennis is macht
Ik stelde simpelweg te moeilijke vragen. Zag teveel. Hoorde teveel. Wist teveel. Dacht veel te snel. Stelde teveel vragen. Zag dingen die anderen niet wilden zien. Maakte alles complex. Liet het toe dat anderen mijn ideeën als hun eigen ideeën aan de man brachten, zonder de waardering en de erkenning van mijn inbreng. Ik ging keihard werken om alle antwoorden te hebben op vragen van anderen, ik leerde alles uit mijn hoofd, wilde alleen maar hoge cijfers halen, een zo hoog mogelijk diploma om te laten zien dat ik slim ben en weet waar ik het over heb. Want dan zouden ze misschien wel naar mij willen luisteren en mijn oplossingen voor complexe problemen van zichzelf, hun werk, organisatie of in de wereld willen horen. Door veel te weten, kon ik nog beter handelen naar hun denken, was mijn overtuiging.
Pijn
Na veel tijd gestoken te hebben in wie ik ben, wat ik kan en wat ik écht wil, realiseer ik me sinds een paar jaar, dat ik het zelf allemaal toe heb gelaten. Dat ik mijn talent verkeerd ingezet heb. Dat ik zelf standpunten heb aangenomen waar ik in ben gaan geloven en naar ben gaan handelen. Ik haalde goede cijfers, kon bijna altijd het juiste antwoord geven op vragen die ik kreeg. Ik werd heel goed in het gebruiken van kennis en informatie van de ander om het resultaat van de ander te boeken. En toch ging het gepaard met pijn en verdriet.
Ik trapte continue in de valkuil om het idee van de ander te realiseren door de verantwoordelijkheid er voor te nemen. Ik nam het denken van de ander over en probeerde anderen te overtuigen van dat denken. Door te gaan zenden, door voor te zeggen hoe ze moesten handelen vanuit met mijn eigen kennis, informatie en ideeën. Ik bepaalde de richting. Vertelde welke stappen er gezet moest worden en bepaalde ook het tempo. Raakte geïrriteerd van mensen die het anders zagen en anders wilden. Ik luisterde niet. Ik zag ze niet. Kwam niet in verbinding. Zo handelde ik. Jaren. Ook in de klas. Ik liep vast. Zo had ik het werken me niet voorgesteld.
Het deed pijn toen ik me realiseerde dat ik precies deed, wat ik zelf niet wilde. Ik nam ongevraagd de leiding. bepaalde hoe er gedacht en gehandeld moest worden en verwachte van de ander mij te volgen. Je begrijpt dat het wel eens botste met mensen die niet willen volgen. En dat begreep ik dan weer niet. Van die botsingen had ik last. Ze raakten mij. Maar wat dat precies was begreep ik lange tijd niet. Ik bevond me in een vicieuze cirkel waar ik niet uit kwam.
Talent
Ik startte met waar ik goed in ben; In mijn hoofd kruipen en denken. Mijn vaardigheden gebruiken om de kern van complexe problemen te signaleren daar oplossingen voor bedenken, vanuit nieuwe informatie. Zelf antwoorden vinden op vragen van mezelf, van anderen, van de samenleving en de wereld. Door nieuwe kennis en informatie op te doen. In boeken, artikelen, door ontmoetingen, door observatie, door te luisteren, door samen na te denken en gebruik te maken van kennis uit wetenschap. Door te vertragen en contact te maken met mijn diepste persoonlijke waarden en waarheid en niet meer in de valkuil te trappen om anderen mee te zuigen in het denken van anderen, om verantwoordelijk te zijn voor het realiseren van ideeën van anderen, doen alsof ik alle antwoorden heb.
Want die heb ik niet.
Passie
Ik ben iemand die met veel passie het liefst elke dag, kennis en informatie tot me neemt, deze interpreteert, verder ontwikkelt, gebruikt en distribueert. Ik heb eindelijk gevonden hoe ik jou daarmee van dienst kan zijn. zonder mezelf voor te laten zeggen en te worden meegezogen om op een bepaalde manier te denken en te handelen. Ik leer je denken. Ik laat je zien waar het mis gaat en hoe je dat kunt veranderen.
JIJ
Als jij mij vertelt wat je vraagstuk, je probleem, je gedachte of idee is en je geeft me zoveel mogelijk informatie door de vragen die ik stel, dan zet ik het in de context van mijn ervaring en kennis over leren, ontwikkelen, transitie en onderwijs. Ik laat je nadenken en bied je oplossingsrichtingen. Jij kiest. Jij bepaalt of je er naar wilt handelen. Met de oplossingsrichtingen kun jij floreren en vooruitgang boeken. Of het lukt ligt aan jou.
Het enige resultaat dat ik boek, is dat jij zelf hebt leren denken en weet welke volgende stap(pen) je kunt zetten om beweging te krijgen in je vraagstuk, je idee, je gedachte. Jij verbetert de situatie door zelf iets te veranderen.