Klassieke patronen
Of je het nu ziet of niet ziet, onderwijs is in transitie.
Soms kom je patronen tegen waarvan je nu al weet, dat de gewenste ontwikkeling en voortuigang uit zal blijven. Sterkter nog, je weet dat het op lange termijn nevenschade op zal leveren.
In het stuk van Jeroen Goes ontdekte ik een patroon.
Een klassiek patroon van een niet diep en gelaagd doordacht experiment.
Een experiment met een projectmatige aanpak.
Vanuit mijn perspectief is er een simpele oplossing bedacht voor een gelaagd en dus complex probleem. Deze oplossing raakt waarschijnlijk niet de kern van het probleem, omdat de kern van het probleem niet boven tafel is gehaald bij de mensen die het probleem ervaren.
Het lerarentekort is een veelkoppig monster, dat niet te bestrijden is met andere vormen en momenten van toelating/toetsen.
Het laat ons zien dat we niet weten wat de hedendaagse student en professional nodig heeft om te floreren en hoe ze succesvol voorbereid kunnen worden om congruent te kunnen handelen in Decleir-en ontwikkelprocessen van kinderen, het vakgebied en de organisatie.
Het niet-weten begint met onderzoeken en een ontwikkelingsgerichte benadering van het ontdekken, ontsluiten en ontwikkelen van kennis over dit vraagstuk.
Willen we het veelkoppige bestrijden, dan zullen klassieke patronen moeten doorbreken.
#transitie#onderwijs#andersdenken#patronendoorbreken.
https://www.linkedin.com/pulse/de-pabo-jeroen-goes/?trackingId=d1cm4i6zR1Jk0jwGLp3w%2Fg%3D%3D