Het heruitvinden van werken in onderwijs
In the Great Reshuffle 2022 report beschrijft LinkedIn hoe we (gaan) werken, waar we (gaan) werken en waarom we (gaan) werken. Deze trends hebben gevolgen voor het leren en het ontwikkelen.
Volgens LinkedIn zijn er drie veranderingen op gebied van arbeid, die ik vertaal naar onderwijs en beschrijf ook wat dit voor gevolgen heeft voor het leren en ontwikkelen.
- Leraren durven nu meer van hun werk te eisen. Ze hebben een stevigere positie ten opzichte van werkgevers vanwege ‘strijd om talent.’ Steeds meer leraren profileren hier vaker mee door als ZZP aan de slag te gaan. In deze constructie gaat het in eerste instantie niet om meer geld, maar om het optimaal gebruik kunnen maken van hun vaardigheden en ervaring, balans tussen werk en privé en behoefte aan flexibiliteit. Ze weten waar hun kwaliteiten liggen en nemen hier zelf de verantwoordelijkheid voor. Ze blijven, als je kunt voldoen aan hun behoefte aan flexibiliteit, lerende professionele cultuur en inzet van kwaliteiten.
- Het aandeel van de LinkedIn -leden uit Amerika dat van baan is veranderd is in de laatste jaren flink gestegen. Hoe zit dat met leraren en schoolleiders ? Veranderen zij ook in een versneld tempo van functie of school? Je kunt door het leraren en schoolleiderstekort veel makkelijker van functie én werkplek veranderen. Waarom doen zij dit? Gaat het hier ook over meer balans privé en werk? Meer flexibiliteit? Of ontvluchten ze toxische culturen en zijn ze op zoek naar meer zingeving? Het veranderen van werkplek kan zorgen voor professionele en persoonlijke groei en ontwikkeling, maar heeft ook gevolgen voor de dynamiek, voortgang in team- en organisatie en onderwijsontwikkeling. En dát kan ten koste gaan van het de kwaliteit van het onderwijsaanbod, ondersteuning en begeleiding van leerlingen of juist een vliegwiel zijn voor ontwikkeling van beter onderwijs.
- Op afstand en hybride werken is een blijvertje. Leren en ontwikkelen is overal mogelijk gebleken. Wanneer collega’s/ouders/ leerlingen/studenten niet fysiek aanwezig kunnen zijn in het klaslokaal, in de school , aan een overleg tafel, is digitaal samenwerken de beste optie om de les, de acties en ontwikkeling van zaken toch door te kunnen laten gaan. Leraren willen in elke situatie les kunnen geven op de manier waarop ze het gewend zijn: voor de klas, in interactie, in verbondenheid, met een bord en een stift om aantekeningen te maken en presentaties te geven. En een dashboard om vorderingen bij te kunnen houden. De technologie ondersteunt de natuurlijke manier van lesgeven, het vervangt het niet. De slimme combinatie van beproefde technologieën zorgt voor een natuurlijke interactie tussen mensen, locaties en informatiestromen. Leren en ontwikkelen kan overal, als je niet fysiek aanwezig kunt zijn. De vluchtelingenleerlingen uit Oekraïne kunnen in Nederland les krijgen vanuit Oekraïne. Zelf bied ik ondersteuning aan onderwijsontwikkeling van vier scholen in Bonaire, zonder er fysiek aanwezig hoeven te zijn.
Deze veranderingen hebben gevolgen voor hoe we het leren en ontwikkelen organiseren in en buiten de klas. In en buiten de school. In en buiten schoolbesturen. In en buiten de wijk, de steden en de verschillende landen. We zijn bezig met het heruitvinden van arbeid, leren en ontwikkelen in het onderwijs. Nadenken, vastleggen of een plan maken over hoe we (gaan) werken, waar we (gaan) werken en waarom ( we gaan werken) biedt mogelijkheden om met elkaar nieuwe leidende principes te ontdekken waarnaar we kunnen handelen op weg naar goed onderwijs in de fit van de samenleving van nu, morgen en overmorgen. Voor de huidige en volgende generaties.