Wat is het doel van onderwijs?
Wie heeft ervaren dat activiteiten in het onderwijs te veel gericht zijn op prestaties en te weinig op sociale vaardigheden en empathie? Deze vraag stelde ik op mijn LinkedIn pagina n.a.v. een podcast die ik luisterde. Die vraag kon rekenen op 67628 weergaven, 1097 reacties, 168 commentaren en 65 mensen die het deelden, zes dagen na plaatsing. Wauw! Blaak, dat was een schot in de roos! Hier heb je wat te pakken!
Wat zegt deze hoeveelheid reacties over het doel van onderwijs? Welke antwoorden zijn er te vinden in de commentaren én in onderzoek? Na het lezen van deze content weet je beter hoe we het onderwijs uit eigen ervaring zien en zouden kunnen zien op basis van onderzoek door 300 internationale wetenschappers.
Dit moet je weten: Mensen reageren vanuit verschillende gedachten, ervaringen en kennis op de vraag in het bericht. Er zijn mensen die onderwijs beschouwen als systeem, een school . En mensen die onderwijs beschouwen als activiteit van onderwijzen, leren en evalueren. Waar het op neer komt is dat verschillende mensen, verschillende gedachten hebben over het doel van onderwijs. De één vindt dat onderwijs moet bijdragen aan het vergroten van menselijke kapitaal om economische doelstellingen te bereiken. Dus kennis en vaardigheden ontwikkelen, zodat je jezelf met je capaciteiten kunt redden in de maatschappij . En de overheid ziet je als kapitaal, een object voor economische groei en ontwikkeling. De ander vindt dat het onderwijs moet bijdragen aan de ontwikkeling van het potentieel van mensen. Wat inhoudt dat mensen betrokken zijn bij relaties en activiteiten die betekenisvol zijn voor zichzelf, de ander en de maatschappij. Okey, we verschillen dus van mening, So what? Nou… dan worden we een beetje stuurloos. En wat doen we als we stuurloos worden en we van mening verschillen? Precies! Dan gaan we elkaar overtuigen! Soms schuwen mensen het niet om met modder te gooien of elkaar te blokkeren! We worden er niet leuker van. En we gaan keer op keer op verschillende plekken, met verschillende mensen activiteiten organiseren om een gedeeld beeld te krijgen op het doel van onderwijs. We vergeten oprecht te luisteren en kunnen niet van perspectief wisselen. Tekort aan sociale vaardigheden en compassie?
Waarom willen we het doel van onderwijs zó graag weten?
Let nu goed op. We hebben richting nodig! Er is zoveel veranderd in de context dat we niet meer weten hoe we uitdagingen het hoofd moeten bieden. We weten niet meer hoe en wat. En om dat te weten hebben we een doel nodig. Zonder richting kunnen we het onderwijs niet succesvol verbeteren, veranderen of vernieuwen. Zonder richting raken we gefrustreerd. Zonder richting kunnen we geen beredeneerde keuzes maken. Zonder richting creëren we onze eigen richting en gaan anderen overhalen deze te volgen. Doelloos. Chaos.
Vergeet dus niet dat mensen verschillende perspectieven hebben op het doel van het onderwijs. Wat ons te doen staat is niet eigenwijs het wiel opnieuw blijven uitvinden. Stoppen met elkaar overtuigen van ons eigen perspectief. Lees en luister naar kennis en informatie uit onderzoek. Benut dit en wissel het uit. Zo kom je tot een zo groot mogelijk gedeeld beeld op het doel van onderwijs. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je hoeft alleen te luisteren, je belemmerende overtuigingen los te laten en te doen. Leer denken, leer zijn, leer kennen en weten, leer doen, leer worden, leer samenwerken.
Luister naar en lees het werk van 300 internationale wetenschappers. Laat de woorden in de podcast en het onderzoek goed op je inwerken, deel de informatie en krijg weer richting. https://www.nporadio1.nl/nieuws/achtergrond/215b6b14-1803-4277-bedc-e9f2a3fb704b/onderwijs-is-te-veel-gericht-op-prestatie-en-te-weinig-op-welzijn
https://mgiep.unesco.org/iseeareport