De wet ‘meer ruimte voor nieuwe scholen’ is niet gebaseerd op de veranderende vraag uit de samenleving, want die vraag kennen we niet.

De wet “meer ruimte voor nieuwe scholen”
beoogt ,dat het aanbod van #scholen zich beter kan aanpassen aan de veranderende vraag vanuit de #samenleving.

Uit de vele gesprekken die ik heb gevoerd met Prof. Ton Mooij en Prof.em. Dolf van de Berg( in memoriam) en praktijkervaring ben ik me ervan bewust geworden dat het fysiek realiseren van een nieuwe school iets anders vraagt dan het mentale realisatie proces. In de ontwikkeling van een nieuwe school hoort iedereen vanaf dag 1 aan boord te zijn: vernieuwers, optimaliseerders, natuurlijke monitoren. Met andere woorden; mensen die voorop lopen, mensen die bewaken wat niet verloren mag gaan, die wet en regelgeving bewaken, mensen die weten wat werkt en mensen die het geheel overzien en snappen wat een ieder doet. En het belangrijkste; leraren, professionals die weten wie ze zijn, wat ze kunnen en weten hoe ze lesgeven en kinderen begeleiden die van elkaar verschillen. Genoeg ontwikkel-en uitvoeringscapaciteit dus. En leiderschap. Het vraagt om wetenschappelijke kennis en toepassen van een pedagosche didactische kernstructuur, om het onderwijs continu te kunnen optimaliseren, het vraagt om kennis van transitiedenken en ontwikkelkunde.

Wat is die veranderende vraag uit de samenleving?
En welk aanbod sluit daar op aan?

Het zijn vragen die ,vanuit mijn perspectief, niet goed onderzocht zijn, daardoor loop je het risico dat de nieuwe school niet kan leveren wat het beoogd.

De wet biedt kansen,mits je het met elkaar goed doet. Misschien weten wij wel hoe. Wij zijn een klein team (Harry, Nick en ik ) met kennis en ervaring over hoe je Met elkaar goed onderwijs kunt realiseren.

Ton Mooij op LinkedIn: “Inderdaad Jacqueline! Realiseren van onderwijskwaliteit vereist een beperkt landelijk kerncurriculum in samenhang met een vrij schoolcurriculum. Doel is het aantoonbaar optimaliseren van onderwijs voor elke leerling en elke leerkracht of docent. Zie verder in
Mooij, T. (2022). Optimaliserend Onderwijs (1). Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum. https://wij-leren.nl/landelijk-kerncurriculum-vrij-schoolcurriculum.php
Mooij, T. (2022). Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie. https://wij-leren.nl/doorlopende-leerprocessen-verantwoorde-zelfregulatie.php

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: