Lost deze oplossing het probleem op?
We hebben vanuit landelijk perspectief bekeken een serieus probleem.
Er zijn in Nederland leerlingen die,ondanks het onderwijs dat ze genoten hebben, niet goed kunnen lezen en rekenen, te weinig kennis over democratie hebben en over te weinig digitale vaardigheden beschikken. Hoe dit probleem zich regionaal en lokaal manifesteert weet ik niet.
Het probleem heeft volgens de Minister op lange termijn gevolgen voor het schriftelijk solliciteren, invullen van belastingaangifte en onderscheid kunnen maken tussen nieuws en “fake nieuws.”
Oplossingen voor het landelijke probleem liggen volgens de minister in het bijstellen van kerndoelen taal/rekenen-wiskunde en bijstelling referentiekader en opstellen van kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid. Op korte termijn worden teams samengesteld van vakexperts, wetenschappers en expert leerkrachten , die in een jaar de kerndoelen bij gaan stellen en gaan ontwikkelen. En daarna getest in verschillende scholen. Zo is te lezen in deze brief : https://lnkd.in/e8rSYGVT
Hoe kijk jij naar dit probleem in jouw context en is dit volgens jou de oplossing?