Let’s start the educational fire
Wat is er veel veranderd in 30 jaar onderwijs. Teaching to the test is waar het om gaat tegenwoordig. Alle #toetsstof erdoor heen rammen, sturen op zo hoog mogelijke resultaten en weinig aandacht voor individuele leerprocessen en vragen van leerlingen .” Schreef ze mij.
Ze begint er steeds meer van te balen. Ze is alleen nog maar bezig met het voorbereiden van studenten op #examens. Sterker nog ze is er klaar mee!
En nu?
Ik merk het al geruime tijd; leraren, docenten willen lesgeven, willen inspirerend kunnen vertellen ( Storytelling) waardoor ze hun leerlingen in verbinding kunnen laten raken met het onderwerp.
Ze willen ze nieuwsgierig maken naar meer relevante kennis en #ontwikkelen van vaardigheden. Ze uitlokken tot na denken door interactie, dialoog, reflectie en inzet om doelen te bereiken. Het liefst met passende resultaten.
Leraren willen net als leerlingen/ studenten gehoord en gezien worden in delen van kennis over het onderwerp dat ze behandelen, de leerprocessen die zij kunnen begeleiden en de impact die zij kunnen hebben op de ontwikkeling van de mens, de samenleving en de natuur. Het is meesterschap.
Maar wat ze willen en kunnen komt vaak niet meer overeen met wat ze doen. Het handelen is niet meer afgestemd op het hart.
Dat vraagt om verandering.
Om een duurzame verandering in de erkenning en waardering van onderwijs mogelijk te maken, is het niet alleen nodig om de identiteit van de instellingen ter discussie te stellen maar óók je eigen handelen en identiteit die je aanmeet.
Toon jij je nog iemand die goed lesgeeft, kennis deelt in en buiten de klas om de ander en de instelling te kunnen laten floreren of is je handelen vooral gericht op goed lesgeven in jou klas, gericht op het behalen van de eindtermen ?
Leraren zijn kennisdelers, begeleiders van complexe leerprocessen, impact makers op ontwikkeling van mens-natuur en samenleving. Dat is een vak. Als we dat willen erkennen, is het nodig dat je daar als leraar ook tot in het diepst van je vezels mee gaat vereenzelvigen.
Start that fire burning again. You do it!
#teaching #storytelling #onderwijs #leraren #meesterschap